Al snorkelend planten en zeedieren bewonderen - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Familie Hermans - WaarBenJij.nu Al snorkelend planten en zeedieren bewonderen - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Familie Hermans - WaarBenJij.nu

Al snorkelend planten en zeedieren bewonderen

Door: Remko

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 November 2012 | Australië, Exmouth

27 november: SNORKELEN IN NIGALOO MARINE RESERVE, TURQUOISE BAY
33°
Door Remko
Langs de gehele kust van Ningaloo Marine reserve kun je koraalriffen vinden, een van de meest pure en toegankelijke riffen van de wereld. Deze riffen liggen wat verder van de kust en vormen een barrière in de zee, een soort natuurlijke golfbreker. Achter de riffen vind je daarom rustigere wateren die ‘lagoon’ genoemd worden. In deze lagoons hebben koralen zich ontwikkeld tot koraalbanken. De koralen hebben de gekste vormen en mooie kleuren als paars, gifgroen, geel en roze. Tussen de koralen zijn vele tropische vissen op zoek naar hun dagelijkse kostje. Maar je vindt er naast vissen ook zeesterren, zeekomkommers en andere mooie dieren. Je kunt hier het hele jaar door snorkelen en duiken.

Nadat ik gisteren de wateren van Ningaloo Marine reserve gezien had vanaf het strandje van Turquoise Bay kon ik niet wachten om ze verder te verkennen. Dana en Bas zijn hier ook voor in. Met zijn drieën gaan we eerst naar de shop in Exmouth om snorkelspullen te halen. Zelf heb ik snorkelgear genoeg in Nederland, maar wilde ze niet de halve aardbol over slepen. Voor een slordige 120 dollar (kleine 100 euro) kopen we twee setjes: eentje voor mij en nog één voor Bas en Dana.

OP NAAR TURQUOISE BAY…
Bas en ik bijten het spits af en verkennen de onderwaterwereld. Daarna komt Dana het water in, zonder flippers echter, want die zijn haar te groot. Dana is zo in beslag genomen door de vissen dat ze zich een hoedje schrikt als ik ondersteboven onder haar door zwem voor een fotootje. Vervolgens lost Bas, Dana nog af en zwemmen we een stukje verder van het strand af. Daar is het water een stuk kouder, goed te merken aan Bas zijn klapperende kaken. Veel verder kunnen we beter niet gaan. Al het water dat over het rif wordt gestuwd door de golven, ontsnapt namelijk via een gat in het rif. Hierdoor ontstaat een sterke stroming richting oceaan en daar willen we niet in terecht komen.
Na een kleine twee en een halve uur puffen we wat uit op het strand. Maar de felle zon doet zijn werk. Op naar het appartement en op zoek naar de aftersun!

René en Tineke wandelen in de tussentijd, lezen wat en zwemmen in het zwembad.

• 27 November 2012 - 12:30

Kath:

The Blue Lagoon!

Wow wat mooi!! Dat zou ik toch ook weleens willen zien!
    En wat een lekker weer! Hier is het echt poepweer! Haha!!

Have fun!

Ik wacht op de volgende post!

• 27 November 2012 - 14:16

Willem Kooijmans:

Gaaf Rem!
    Ga je er ook nog een duikje met lucht aan wagen? Geniet er van!

Gr Willem

• 27 November 2012 - 15:24

Badkuipen:

Wow!! Wordt ik een beetje jaloers van... Enjoy!!

• 27 November 2012 - 15:52

Joyce En Sjoerd:

Mooie foto's rem!
    Goed vertoeven dan daar;-)
    Veel plezier nog en zullen zo af en toe eens een kijkje nemen!

• 27 November 2012 - 19:54

Leslie:

Hallo Aussie Globetrotters! Enorm genoten van de verhalen over jullie ontdekkingen in de stad, aan het strand, in de natuur en in zee. Prachtig verwoord en mooi in beeld gebracht. Mijn complimenten! We leven helemaal mee met jullie belevenissen en wondere ervaringen, met jullie uitdagingen en familiale gezelligheid rond een lekkere maaltijd om alle avonturen nog eens rustig te verwerken. Geniet van het prachtige continent en zeker ook van elkaar.

Hartelijke groeten van de thuisblijvers up here to all of you, down under!

Leslie

• 27 November 2012 - 20:03

Corine:

Wow, wat ziet er dat allemaal geweldig uit. Wat een prachtige natuur. Dit is echt de reis van je leven! Echt tof dat jullie dat samen kunnen beleven. Have fun.
    Groetjes, Corine

• 27 November 2012 - 20:11

Jan En Annie:

Hoi vakantiegangers daar in de Australie.
    Wat gaaf dat snorkelen in dat mooie heldere water. Jammer voor jou Bas dat het water iets te koud was voor jou. Het zijn mooie foto's van de vissen en het koraal en natuurlijk het strand. Ben jaloers op het warme weer, hier begint het steeds kouder te worden. Geniet nog van alles wat nog komen gaat. Fijne vakantie verder. Lieve groetjes Annie en Jan

• 28 November 2012 - 16:10

Jessy:

Wooow wat vet dit! Ik blijf versteld staan van jullie verhalen en foto's en dit is pas het begin!
    Wat is het toch mooi, en jullie zien ook al lekker bruin!
    Voor jullie vliegt de tijd waarschijnlijk harder dan voor ons hihi. We missen jullie al! Maar des te leuker is deze site, kunnen we jullie toch lekker volgen, avonturiertjes!
    Dikke kus van ons!

• 28 November 2012 - 23:16

Ruben:

Soooo mooie zee en mooi strandje hoor! Ben zwaar jaloers..
    Heel veel plezier nog!

Gr. Ruben

• 29 November 2012 - 11:01

Linda En Rob:

Hey lieve mensen.

Zie dat het jullie erg goed afgaat in Australie.
    Lekker weer en leuke foto's van de activiteiten!
    We genieten van jullie verhalen en missen jullie zeker al hier in de koude kikkerlandje.

Geniet er nog van allemaal!!

Groetjes Linda en Rob

• 30 November 2012 - 10:18

Ad Emmen (Enschede):

Ziet er geweldig uit allemaal. Heel wat anders dan het weer hier.
    Geniet er maar lekker van.

Gr Ad & Doret

• 30 November 2012 - 21:13

Wil En Helma:

Hoi Rene, Tineke en kinderen
    Het ziet er fantastisch uit daar. Lekker weer ook.
    Beetje jaloers, terwijl wij de autoruiten hebben moeten krabben, hier.
    A.s. woensdag komt er een nieuwe drummer auditeren, Rene.
    Nog veel plezier,

Helma en Wil.

• 30 November 2012 - 21:21

Mieke V Berkel:

Wat is dat mooi. Wat zien jullie veel zo onder water. En wat doen jullie dat goed. Geniet maar. Hier wordt het een beetje frisjes. Tot de volgende keer. Houwdoe

• 30 November 2012 - 23:37

Leslie:

Geïnspireerd door één van jullie mooie foto's, hier een klein gedichtje, speciaal voor de verjaardag van Remko:

Van de wereld los
    in stil gebied verzonken
    Gele koraalvis

Van harte gefeliciteerd met deze speciale verjaardag, Remko! Veel plezier en ook felicitaties aan je mede-vakantiegangers.

Leslie

• 02 December 2012 - 12:17

Monique:

Ha Lieverds!!
    Wat een geweldige foto's en en meteen een lesje 'leer tropische vissen herkennen'...! Waren jullie de enigen daar? Het strand lijkt er zo verlaten, maar ja die Australiërs kunnen er het hele jaar van genieten en ook zij zullen wel eens moeten weken. Je verjaardag was zeker wel speciaal , Remko?! Natuurlijk- nog een keer gefeliciteerd-! Heel veel liefs, Monique