Op naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Familie Hermans - WaarBenJij.nu Op naar Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Familie Hermans - WaarBenJij.nu

Op naar Melbourne

Door: Tineke en Dana

Blijf op de hoogte en volg Familie

10 December 2012 | Australië, Melbourne

9 december: TERUG NAAR RENÉ'S JEUGD
Door Tineke
Vandaag vliegen we om 12.00 uur naar Melbourne. Eerst leveren we de auto in op het vliegveld. Het blijkt dat we 3.855 kilometer hebben gereden. Dat is toch aardig wat.
De vlucht naar Melbourne duurt 3,5 uur en er is een tijdsverschil van drie uur. Daarom is het al kwart voor zeven in de avond als we aankomen.
We nemen de SkyBus naar Southern Cross station. Dat ligt zo'n vijf minuten lopen van ons hotel af. Het hotel, Quality Hotel Batman's Hill on Collins, heeft onze kamers geüpgraded naar drie appartementen. Wel luxe en lekker veel ruimte. We lopen de stad in om wat te gaan eten. En om Bas een plezier te doen, doen we dat voor deze ene keer bij de grote gele M.

Door Dana
We gaan nu naar de stad waar papa 10 jaar heeft gewoond. Daarom blijven we hier ook ruim een week. Normaal is als je op vakantie gaat voor je gevoel 3 à 4 uur vliegen best lang. Maar sinds de heenreis en de flinke autotochten lijkt dit ineens niets meer en is de tijd zo om. Ik ben erg benieuwd waar papa heeft gewoond. Na een busrit van ongeveer 20 minuten en even lopen zijn we bij het hotel. Na het inchecken gaan we meteen wat eten, want het is hier alweer half 9 in de avond. Overigens hebben we door het tijdverschil niet zoveel honger.
Daarna lopen we nog een stukje door de stad. In de etalages van een groot warenhuis is een 3D verhaal gemaakt speciaal voor Kerstmis. In iedere etalage is een ander deel van het verhaal. Erg mooi gedaan. De steden zijn hier mooi aangekleed en gezellig met kerst.

Op enkele andere gebouwen wordt in een soort kerstverhaal geprojecteerd. Ook erg mooi.

10 december: SIGHTSEEING MELBOURNE OP DE GROND EN OP GROTE HOOGTE
Door Dana
Vandaag beginnen we met een tochtje in de gratis City Circle Tram. Dit zijn oude trams die, zoals de naam al zegt, een rondje van ongeveer 50 minuten rijden. Er wordt ook verteld welke toeristische attracties je kunt zien. We stappen uit bij het beroemde Flinderstreet Station. We lopen naar het Visitor Center op het aparte Federation Square. Van daaruit lopen we naar de Yarra River om wat te drinken. Zo te zien is er binnenkort een roeiwedstrijd, want er wordt met veel roeiboten getraind. We lopen naar de Eureka Tower, dit is het hoogste gebouw van het zuidelijk halfrond en is 300 meter hoog. Er zijn 92 verdiepingen. Wij gaan naar de skydeck op de 88e verdieping. De lift gaat erg snel en binnen 28 seconden zijn we boven. Het verbaast ons dat je daar nauwelijks iets van voelt. Op de 90e en 91e staan watertanks met ieder 300.000 liter water om te voorkomen dat het gebouw te veel gaat bewegen. Het bovenste gedeelte van het gebouw is goudkleurig. En niet alleen goudkleurig, de ramen van de bovenste 10 verdieping zijn verguld met 24 karaat goud.
Overigens voelen we gebouw toch nog wel bewegen. Moet je nagaan hoe dit voelt als het stormt. Het uitzicht is super mooi.
Als we eenmaal weer beneden zijn, gaan we naar een Aboriginal museum met veel uitleg over hun bestaan en wat er met hen is gebeurd na de komst van de Europeanen. De Aboriginals hebben hard moeten vechten (en eigenlijk nog steeds) voor hun rechten. Terwijl wij zoveel hebben afgepakt, maar wel geleerd van hun gewoonten en gebruiken. Denk maar aan de boemerang. Het is geweldig om te zien wat zij van hout maken en ook de aparte schilderkunst.
Via een omweg door Chinatown lopen we terug naar het hotel.

's Avonds eten we op een terras van een restaurant langs de Yarra River. En lopen we door een enorm groot en blits entertainment gebouw van de Crown. Bij de rivier staan zeven zuilen, waar ieder uur vuur uitkomt. In combinatie met alle kerstversiering, is dit een mooi schouwspel. Je kunt goed merken dat Melbourne een van de oudere steden is van Australië. Er staan veel meer ‘oude’ gebouwen dan in Perth, waar het witter en strakker is dan hier.