Monkey Mia: een droomuitzicht en dolfijnen - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Familie Hermans - WaarBenJij.nu Monkey Mia: een droomuitzicht en dolfijnen - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Familie Hermans - WaarBenJij.nu

Monkey Mia: een droomuitzicht en dolfijnen

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 November 2012 | Australië, Monkey Mia

29 november: ROAD TRAINS EN EEN ENORM MOOI SCHELPENSTRAND MET MILJOENEN WITTE SCHELPEN
Vandaag gaan we op weg naar Monkey Mia, zo'n 355 kilometer rijden. Onderweg zien we erg veel Road Trains. Bas en Remko nemen er heel veel foto's van. Het zijn ook erg lange vrachtwagens, die wij in Nederland nooit zullen zien. Ik blijf me verbazen over de wegen en het feit dat je zelfs op een Highway soms 30 minuten niemand tegen komt. En een volgende afslag goed 150 kilometer verderop kan zijn, of nog verder. Vaak over gehoord, maar als je er dan zelf op rijdt, besef je pas hoe vreemd dit is. Als wij in Nederland zo ver rijden zijn we al in Frankrijk of zo. Ook kun je hier prima in een paar uur 400 kilometers rijden, omdat je constant door kunt rijden. Geen files of andere oponthoud. En je op deze manier zoveel verschillende landschappen kunt zien, in een paar weken, zoals wij nu doen.
We stoppen onderweg bij Stromatolieten, fossiele afzettingen van algen, die 3,5 miljard jaar oud zijn. Het is de oudste levensvorm op aarde. De algen produceren tot op de dag van vandaag zuurstof. Men vermoedt dat deze algen leven op aarde mogelijk hebben gemaakt. Een heel strand vol, die we mooi kunnen bekijken vanaf een grote pier.
Na een kijkje te hebben genomen, rijden we door naar het volgende mooie punt: Shell Beach. Daar heb je miljoenen witte schelpen, die een 60 kilometer lang strand vormen. Met dan de super blauwe zee op de achtergrond en de felle zon, geeft dat een erg mooi effect, het is gewoon fel aan je ogen zo wit zijn de schelpen. En dan door naar de bestemming Monkey Mia.
In Monkey Mia hebben wij in Monkey Mia Dolphin Resort, dat in het nationale park ligt, twee beachvilla's naast elkaar.

Nou ja villa is overdreven hoor, maar het is een huisje met daarin een ruime kamer en een badkamer. Maar wat het mooiste is, is dat het aan het strand ligt en we een onbetaalbaar uitzicht hebben. Remko, Bas en Dana droppen hun spullen in het huisje, pakken hun zwemspullen en zijn zo’n tien minuten later al in de zee!
Daarna lopen we nog wat rond en gaan we eten. We wandelen naar de pier, waar we de dolfijnen horen. We genieten nog na op onze veranda.

30 november: DE WILDE DOLFIJNEN KOMEN ETEN SCHOOIEN BIJ HET STRAND
Vandaag een dagje bij Monkey Mia. Dat is een plek waar dolfijnen elke dag erg dicht bij het strand komen om daar eten te halen. Ze krijgen niet veel hoor, want anders gaan ze zelf niet meer op zoek naar eten. Het is zo bijzonder omdat het wilde dolfijnen zijn en dat is iets wat je nergens in de wereld van zo dichtbij mee maakt, tenminste niet zo dicht bij het strand. Zeker niet als ze een baby hebben. Het is wel zo dat er net twee jonge dolfijnen zijn geboren en je daarom niet zo ver in het water mag als normaal, en ook niet alle dolfijnen eten mag geven. Want als de baby schrikt, zwemt hij weg van de moeder en dat zal de baby niet overleven. Maar toch kunnen we de dolfijnen nog van heel dichtbij zien. En dat is met zo'n baby erbij net zo bijzonder als ze eten mogen geven. We ontbijten heerlijk op het terras van het restaurant. Als we weer bij de dolfijnen gaan kijken is er ook een pelikaan in de zee in de buurt van de dolfijnen. En omdat de pelikaan niet zo vriendelijk is, maar een beetje happig naar de babydolfijn, wordt de pelikaan naar het strand gelokt met een emmer waar eten in zit.
We drinken nog even koffie op onze veranda. Ineens zegt mama ‘moet je daar eens zien’: zit er een goanna (een soort lizard). Die hebben we deze vakantie ook al eerder gezien. Er lopen hier gave beesten rond. Wauw.

In de middag gaan we naar Ocean park. Het is een park met zeedieren, waar ze ook gewonde dieren opvangen die gevonden zijn en na het aansterken weer terug de zee in worden gezet. We zien van alles: schildpadden, haaien en allerlei vissen. Bij alles krijg je erg veel uitleg over de dieren, en dat maakt zo'n bezoek wel compleet. We eten onze verlate lunch in Denham. Op de terugweg zwemmen Remko en Bas nog in Little Lagoon.
Terug bij Monkey Mia kijken we nog rond in het dolfijneninformatiecentrum. Remko boekt nog sunset boottripje. Hij wilde eigenlijk vanochtend al gaan. Hij vertrekt om kwart over vijf met de catamaran. Wij maken een wandeling. Je kunt kiezen uit twee routes een lange en een korte. We willen de korte nemen, maar uiteindelijk blijkt dat we toch de lange aan ‘t lopen zijn. In de verte zien we op een zandbank nog pinguïns zitten. Remko komt tegen half 8 terug, waarna we gaan eten. Jammer genoeg is het hard gaan waaien, waardoor we deze avond niet zo lang meer buiten kunnen zitten.